Science Circus
- fysik & cirkus!

SCIENCE CIRCUS - LÄRARTIPS

Det finns en stor mängd böcker och andra läromedel när ni vill jobba vidare med naturvetenskap. Det görs och har gjorts en mängd bra TV-program t ex "Hjärnkontoret". Vidare finns det resurspersoner och studiebesöksmöjligheter bl a på universitet och högskolor, gymnasieskolan, brandförsvaret och olika industriföretag. Vi som har gjort "Science Circus" är cirkusartister. Vi är varken lärare eller forskare. Det är därför vi har gjort just en cirkusföreställning som bygger på våra kunskaper och erfarenheter, för att stimulera barnen till vidare nyfikenhet på naturvetenskap. Vore vi lärare skulle vi kanske gjort ett antal lektioner, vore vi journalister skulle vi skrivit artiklar eller gjort TV-program etc. Det vore därför förmätet av oss att här berätta för lärare hur de skall göra lektioner om naturvetenskap efter det att eleverna sett vår föreställning. Det kan säkert ni lärare mycket bättre än oss. Men vi vill delge er några "trådar" från föreställningen som man kan nysta vidare på i form av grupparbeten och/eller hemuppgifter:

LÅGSTADIET

  1. Repetera hur man släcker eld i sina egna kläder, elektriska apparater och brinnande olja. Finns brandredskap på skolan - öva hur man använder dem. Öva och repetera hur barnen skall bete sig vid ett brandtillbud.
  2. Låt barnen komma på så många sätt som möjligt, som man kan flytta vatten på, från en hink till en annan. Sedan kan man fundera på hur man kan flytta vatten från t ex en sjö till en åker. Här är "rätt och fel" inte så viktigt utan att man kommer på så många olika sätt som möjligt!
  3. Låt barnen göra tre tunnlar av pappersark och tejp. En skall vara en cylinder, en skall vara tresidig och en skall vara fyrsidig. Sedan skall man prova vilken form som är hållfastast, genom att lägga radergummi på "taket". (På den tresidiga tunneln får man tejpa ihop suddgummin 2 och 2 och lägga över den spetsiga "taknocken"). Hur många radergummin kan man lägga på innan konstruktionen säckar ihop? (Detta är en fortsättning på diskussionen om ägget.)
  4. Dela ut ett ark hushållspapper, ett ark tidningspapper, ett ark vaxat hyllpapper och en träkloss till varje grupp. Barnen skall gnida träklossen fram och tillbaka över papperet och räkna hur många gånger de kan gnida innan det går hål på papperet. Vilket är det mest lämpliga papperet att använda till bokomslag?

Mellanstadiet

  1. Se uppgift 1 lågstadiet. Gör upp en handlingsplan hur ni skall bete er om det blir eldsvåda i klassrummet. Eller i korridoren på rasten. Hur gör man om det börjar brinna hemma, på natten när man ligger och sover? Brandsförsvaret kan kanske hjälpa till med läromedel, studiebesök, klassrumsbesök etc.
  2. Hur många olika hävstänger träffar du på under en dag eller ev. en vecka? (Ex: flasköppnare, spade, hammare, skiftnyckel, vev, nötknäckare, sax etc)
  3. Ge exempel på hur människan upptäckt eller uppfunnit olika sätt att kunna lyfta eller flytta tunga saker. (Ex: dragdjur, hävstång, block och talja, medar, hjul, ångmaskin, förbränningsmotor, vinsch, domkraft, tryckluft, oljetryck etc). Försök att ta reda på hur de olika hjälpmedlen fungerar, när de upptäcktes/uppfanns etc.
  4. Bygg en liten block och talja med hjälp av två stora trådrullar, två bitar (ca 30 cm) ståltråd, ett par meter snöre och två krokar (som fästes i dörrpost eller liknande). Sätt fast krokarna i dörrposten med ca 10 cm mellanrum. Trä ståltråden genom trådrullen och tvinna ihop den så att ena änden bildar en ögla, gör likadant med den andra. Knyt fast snörets ena ände i den ena kroken och häng upp den ena trådrullens ståltrådsögla i den andra. Snöret skall nu dras runt den lösa trådrullen och runt den trådrullen som hänger i dörrposten. I öglan på den undre trådrullen hänger man en plastspann eller något annat. Genom att dra i snörets fria ände lyfts spannen.
  5. Undersök era cyklar! Finns det några hävstänger? (Trampor, styre - Vad skulle hända om styret var hälften så kort? Om tramporna satt närmare axeln?). Kolla kugghjulen. Hur fungerar de, vad har de för syfte? Hur funkar växlarna? Vad blir det för skillnad om man har breda resp smala däck?
  6. Undersök några köksredskap. Hur funkar t ex en mekanisk gräddvisp, en vitlökspress, en konservöppnare, en sax, en osthyvel, en mandelkvarn? Varför går det bättre att skära kött med en vass kniv än med en slö? Vad händer om man flyttar axeln på en sax? Vad finns det för hjälpmedel för att öppna skruvlocket på en glasburk? Hur funkar de?

Copyright: Kopiera gärna denna handledning!